#betacamp: “la calle es nuestra”

La calle es nuestraAvui hem començat a treballar en el node “La calle es nuestra“, una de les diferents propostes que es poden trobar al betacamp. Aquesta proposta de treball gira entorn la necessitat de “socialitzar” els ensenyaments de ciències socials i de qualsevol altra matèria per tal d’establir una vinculació entre els continguts curriculars i la realitat i el dia a dia de l’alumnat. D’altra banda, altres objectius del node són conèixer pràctiques i experiències de treball que relacionin el currículum amb l’entorn social i cultural dels centres educatius i establir espais de cooperació i de treball col·laboratiu entre els professionals de l’àmbit.

Hem començat la sessió posant en comú diferents experiències desenvolupades als nostres centres. Després de plantejar-nos diferents propostes i alternatives, hem decidit respondre dues grans preguntes per tal d’assentar les bases de possibles actuacions adreçades a trencar els murs de l’aula i del centre i d’obrir l’aprenentatge a l’entorn. Aquestes preguntes són les següents: Per què cal socialitzar l’aprenentatge? Com podem fer per obrir les aules i els centres a l’entorn?

Responent a la primera pregunta, hem pensat que socialitzar l’aprenentatge pot ser interessant pels següents motius:

  • Perquè el treball i l’aprenentatge esdevenen significatius.

  • Perquè ens permet trencar les barreres i les limitacions físiques (i psicològiques) de l’aula.

  • Perquè podem atendre millor la diversitat.

  • Perquè fomenta la cohesió de grup i la vinculació entre l’alumnat i el professorat.

  • Perquè pot fomentar la transversalitat.

  • Perquè converteix al centre en un espai dinamitzador de l’entorn.

  • Perquè és divertit!

D’altra banda, com podem fer per apropar realitat/dia a dia i aprenentatge? En definitiva, com podem “fer carrer”?

  • Obrint l’aula a testimonis de l’entorn.

  • Continuant programant sortides i activitats fora de l’aula.

  • Trencant el temps i l’espai tradicionals d’aprenentatge (les TIC ens poden ajudar).

  • Investigant i aplicant estratègies i recursos de Realitat Augmentada.

  • Generant experiències d’aprenentatge basades en la creació de productes i en la seva presentació en diferents espais (fins i tot fora del centre).

  • Col·laborant amb entitats i organitzacions de l’entorn en el desenvolupament de projectes de diferent tipus.

També hem aprofitat per conèixer diferents eines i aplicacions que poden ajudar a aquesta tasca. Aquí teniu un breu llistat amb algunes d’elles:

  • Remind i Moxtra: dues aplicacions per tal de enviar missatges SMS de manera confidencial.
  • Kahoot: eina per generar jocs en línia a temps real en format qüestionari.
  • Geo Aumentaty: eina per treballar continguts mitjançant la geolocalització d’espais i realitat augmentada.
  • Edpuzzle: eina que permet la creació de vídeos de manera comprensiva introduint qüestionaris entre seqüències.

La idea és continuar treballant en l’elaboració d’un petit projecte que sintetitzi totes aquestes qüestions. Segur que n’hi ha moltes propostes, idees i recursos més que ens poden ajudar a “ocupar el carrer”. Ens ajudes i ens fas arribar les teves propostes?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *